Ének-zene 6.
Kedves Ötödikesek!
Sokan küldtetek már ötleteket arról, hogy szerintetek hogyan, miből alakult ki a zene (a határidő még nem járt le). Nagyon jó gondolatok jöttek. Volt köztetek, aki a tárgyak összeütögetéséből gondolja a ritmus kialakulását, volt, aki szerint a természet (madarak, eső stb.) hangjaiból leste el az ember a zenét.
Nézzetek meg egy vicces videót a zene kialakulásáról!
https://www.youtube.com/watch?v=o3utLpRLu7U
A fenti videó a vicces megjelenítés mellett mondanivalójában igazságot hordoz. A zenét a beszédből, sírásból, üvöltésből fedezte fel az ősember, a közös munkavégzés ritmikus kiáltásaiból, a természetben talált tárgyak összekoccanásából, a táncból (dobbantás, taps).
Nézzünk meg erről egy komolyabb videót is! (3'35"-ig!!)
Figyeld meg:
Honnan tudunk következtetni az őskor zenéjére?
Milyen hangszerek voltak az őskorban?
https://www.youtube.com/watch?v=usUed-zwVQM&t=6sOlvasd el a tk. 66. oldalán található leckét!
Hallgass bele a jellemzően őskori zenébe! (Nem kell végighallgatnod.)
Figyeld meg:
Mennyire fejlett a dallama, szövege, ritmusa?
https://www.youtube.com/watch?v=dDS3LmAjSxs
Összegezzük a mai órai ismereteinket!
Írd le a füzeted 18. oldalára a következő vázlatot:
ŐSKOR
I. Kutatási források
- Primitív népek között végzett kutatások (pl. afrikai törzsek, busmanok, indiánok)
- Régészeti leletek
↙ ↘
barlangrajz tárgyi emlékek
(pl. hangszerre utaló tárgyak)
II. Az őskori zene jellemzői
- Legfontosabb zenei elem a ritmus.
- Éneklés: beszédszerű, dallamtalan, inkább hasonlít üvöltéshez, síráshoz, mint énekléshez.
- Gyakori az állathangutánzások.
III. A zenélés alkalmai az őskorban
- közös munkavégzés (vezényszavak)
- vadászat (varázslás, jeladás)
- mágikus szertartások (tűz körüli, tánccal kísért varázslások)
IV. Őskori hangszerek
- Első hangszer: az emberi test (dobbantás, taps, hangadás)
- Természetben talált anyagokból készítettek hangszereket (fa, csont, kő).
Pl.: dob kivájt fatörzsből
csörgő kövekből
csontsíp
Házi feladat: a vázlat leírása a füzetbe. A füzetedről készült fotót ápr. 30-ig az oktatashorvathzita@gmail.com címre küldd el!
Szorgalmi feladat 1.: a vázlat alá tervezz, rajzolj egyszerű őskori barlangrajzot, ami az őskori zenélést jeleníti meg.
Szorgalmi feladat 2.: Nemrég tanultunk a népi hangszerekről. Az M5 mai adása (04.22.) 10.30-kor ezt a témát dolgozza fel (ismétlés 04.22. 17.30). Ha van kedved, nézd meg, a füzetedbe hátul sorold fel azokat a népi hangszereket, amiket a műsor említ!
Mindkét szorgalmi feladat piros pontos feladat! 2 piros pontot is gyűjthetsz! Hajrá! Jó munkát kívánok! 😊
Zita néni
Sokan küldtetek már ötleteket arról, hogy szerintetek hogyan, miből alakult ki a zene (a határidő még nem járt le). Nagyon jó gondolatok jöttek. Volt köztetek, aki a tárgyak összeütögetéséből gondolja a ritmus kialakulását, volt, aki szerint a természet (madarak, eső stb.) hangjaiból leste el az ember a zenét.
Nézzetek meg egy vicces videót a zene kialakulásáról!
https://www.youtube.com/watch?v=o3utLpRLu7U
A fenti videó a vicces megjelenítés mellett mondanivalójában igazságot hordoz. A zenét a beszédből, sírásból, üvöltésből fedezte fel az ősember, a közös munkavégzés ritmikus kiáltásaiból, a természetben talált tárgyak összekoccanásából, a táncból (dobbantás, taps).
Nézzünk meg erről egy komolyabb videót is! (3'35"-ig!!)
Figyeld meg:
Honnan tudunk következtetni az őskor zenéjére?
Milyen hangszerek voltak az őskorban?
https://www.youtube.com/watch?v=usUed-zwVQM&t=6sOlvasd el a tk. 66. oldalán található leckét!
Hallgass bele a jellemzően őskori zenébe! (Nem kell végighallgatnod.)
Figyeld meg:
Mennyire fejlett a dallama, szövege, ritmusa?
https://www.youtube.com/watch?v=dDS3LmAjSxs
Összegezzük a mai órai ismereteinket!
Írd le a füzeted 18. oldalára a következő vázlatot:
ŐSKOR
I. Kutatási források
- Primitív népek között végzett kutatások (pl. afrikai törzsek, busmanok, indiánok)
- Régészeti leletek
↙ ↘
barlangrajz tárgyi emlékek
(pl. hangszerre utaló tárgyak)
II. Az őskori zene jellemzői
- Legfontosabb zenei elem a ritmus.
- Éneklés: beszédszerű, dallamtalan, inkább hasonlít üvöltéshez, síráshoz, mint énekléshez.
- Gyakori az állathangutánzások.
III. A zenélés alkalmai az őskorban
- közös munkavégzés (vezényszavak)
- vadászat (varázslás, jeladás)
- mágikus szertartások (tűz körüli, tánccal kísért varázslások)
IV. Őskori hangszerek
- Első hangszer: az emberi test (dobbantás, taps, hangadás)
- Természetben talált anyagokból készítettek hangszereket (fa, csont, kő).
Pl.: dob kivájt fatörzsből
csörgő kövekből
csontsíp
Házi feladat: a vázlat leírása a füzetbe. A füzetedről készült fotót ápr. 30-ig az oktatashorvathzita@gmail.com címre küldd el!
Szorgalmi feladat 1.: a vázlat alá tervezz, rajzolj egyszerű őskori barlangrajzot, ami az őskori zenélést jeleníti meg.
Szorgalmi feladat 2.: Nemrég tanultunk a népi hangszerekről. Az M5 mai adása (04.22.) 10.30-kor ezt a témát dolgozza fel (ismétlés 04.22. 17.30). Ha van kedved, nézd meg, a füzetedbe hátul sorold fel azokat a népi hangszereket, amiket a műsor említ!
Mindkét szorgalmi feladat piros pontos feladat! 2 piros pontot is gyűjthetsz! Hajrá! Jó munkát kívánok! 😊
Zita néni
Megjegyzések
Megjegyzés küldése